Wisselwerking

Foto ‘Zegening’- Marianne Zwijnenburg

19 maart t/m 24 april 2016

De eerste expositie van 2016 toont foto’s van Marianne Zwijnenburg en weefwerk van een drietal weefsters die zich lieten inspireren door de foto’s.

Weefwerk door Willy Jager, Ardie den Boer en Anneke Fennema.

Marianne Zwijnenburg maakt al jaren foto’s met een bijzonder karakter.  Willy, Ardie en Anneke zijn de uitdaging aangegaan om foto’s van hun keuze te vertalen naar een weefsel. Twee- of driedimensionaal, functioneel of pure kunst, alles was mogelijk. Marianne heeft zich door een aantal van de weefwerken weer laten inspireren tot, juist ja, foto’s.

Over de kunstenaars

Marianne Zwijenburg
Na jarenlang foto’s te hebben gemaakt van landschappen en steden tijdens vakanties, ben ik steeds meer gaan inzoomen op het detail, dat vaak in de directe omgeving aanwezig blijkt te zijn. Zo liet ik de afgelopen tijd, struinend met  mijn fototoestel door de stad Leiden, mijn blik gaan over oude muren en verzonken singels; ik ontdekte een wonderlijke wereld die ik daarvoor nog nooit gezien had.
Vergankelijkheid en verval zijn thema’s die vaak op mijn pad komen. Bij bepaalde foto’s (op deze expositie zijn Reflectie, Clownesk en Spiegeling daar voorbeelden van), komt daar nog een aspect bij. Beweging gefixeerd in een momentopname is enerzijds een realiteit, maar anderzijds ook weer niet, omdat ons oog nooit te zien krijgt wat op de foto is afgebeeld.
In het begin fotografeerde ik alles wat los en vast zat (vooral planten en dieren, omdat ik biologe en lerares ben) en ontwikkelde zo wat ik nu mijn “fotoblik” noem: ik schoolde mijn waarneming door alles om mij heen heel bewust en intensief in mij op te nemen. Na me enkele jaren op deze wijze verder ontwikkeld te hebben, ging ik steeds meer focussen op het maken van “abstracte” foto’s; zo richtte ik me onder andere op spiegelingen in de singels en andere wateren in Leiden. Op aanraden van een vriendin ging ik haiku’s bij mijn foto’s maken en later ook “gewone” gedichten. Zo ben ik enkele jaren bezig geweest. Ik ben amateurfotografe. Ik heb nooit een opleiding of cursus fotografie gedaan. Jarenlang weigerde ik digitaal te gaan fotograferen, omdat in mijn ogen de “ziel” , die in een analoge foto zit, dan verloren dreigt te gaan.

Anneke Fennema
Pas op latere leeftijd heb ik mijn liefde voor stoffen doorgetrokken naar liefde voor het maken er van, dus WEVEN. Dat was in een tijd dat de weefopleidingen alweer op hun retour waren en ik heb mijn kennis erover bij elkaar moeten sprokkelen bij wel zes verschillende docenten en vooral het vele doen. Een passie was geboren, in het kader van draden en kleur. Ik bleek een “technisch” weefster te zijn en werk in de praktijk met een beperkt aantal weeftechnieken die ik bijna allemaal heb opgedaan bij Marijke Dekkers. Géén gedegen basisopleiding, géén geëxperimenteer met materialen of anderzijds, maar een tot nu toe continue stroom van inspiratie voor weer een volgend weefsel, een heilig moeten, heeft mij gebracht waar ik nu ben. Het resultaat is te zien n.a.v. de uitdagende aanleiding voor deze expositie: de foto’s van Marianne Zwijnenburg.

Ardie den Boer
Na jarenlange weefervaring heb ik de tweejarige opleiding “Meer dan’ in Groningen gevolgd. Hierna heb ik ook een Masterclass doorlopen. Sinds die tijd houd ik me meer bezig met het maken van kunst in plaats van “nuttige” weefwerken. Hierbij komt de inspiratie voornamelijk uit mijzelf. Ik maak graag gebruik van en onderzoek de mogelijkheden die weven kan bieden om tot ruimtlijke werken te komen. Het maken van weefwerken die geïnspireerd zijn door foto’s gemaakt door iemand anders zijn een totaal nieuwe uitdaging. Door het intensief bekijken van de afbeeldingen op de foto’s, waarbij ik vooral let op vormen en kleuren, ontstaan vaak onverwachte associaties die weer hele nieuwe beelden oproepen. Voor de toeschouwer zal het niet altijd duidelijk zijn wat het verband is tussen de foto en het kunstwerk.

Willy Jager
Mijn passie voor weven is ongeveer dertig jaar geleden ontstaan. Aan de lerarenopleiding ‘d’Witte Lelie’ in Amsterdam heb ik de studie Textiele Werkvormen 2e graads gevolgd. Voor mijn afstudeerproject koos ik de techniek weven. Later volgde ik de driejarige “Open Weefopleiding” in Gouda. Daarvoor en daarna heb ik nog diverse weefcursussen gevolgd in Nederland en België om mijn kennis van het weven nog verder te perfectioneren en om nieuwe technieken aan te leren. Weven is voor mij het bezig zijn met vorm, kleur, beweging,spanning, ritme, herhaling, vlak en ruimte. Weven is componeren met draden. Mijn inspiratie vind ik overal, maar vooral in de architectuur en in oude en vreemde culturen. Het ontwerpen en weven naar aanleiding van een foto vormde voor mij een nieuwe uitdaging.

 

Tags: ,